Svar på kommentar:

"Idag åt jag en tesked honung innan frukost efter ditt inlägg haha. Men vad är det bra för egentligen, och varför på morgonen? :P"

Hej Erica, tänkte att jag skulle svara på din fråga! Har gjort lite research!

I och med att honung har använts under tusentals år som medicin är den även nyttig för oss idag, det upptäckts idag många nya användningsområden för honung inom medicinen. I nyare undersökningar kan man läsa om att honung är mycket nyttigare än vad man har tidigare trott. Varför, har alltid varit en gåta. En nyare forskning från 2004 visar på att det ligger i de tolv tidigare oupptäckta mjölksyrebakterierna i biets mage. Tio av dessa bakterier är nya. Honungens antibakteriella egenskaper är avslöjad och innebär alltså många möjligheter. Det häftiga är att bina inte har ett eget immunförsvar (som vi människor har, vita blodkroppar - skyddar oss mot infektionssjukdomar) och därför är mjölksyrebakterierna som sjukdomshämmare både för bina och deras larver.


Honung har ett lägre GI, innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter, och smakar mer än socker. Honungen är alltså en god källa till C-vitamin och innehåller små mängder av järn, koppar, mangan, kalcium, kalium, natrium, fosfor och magnesium. Istället för att ta en mineral tablett om dagen räcker med att istället ta en sked honung om dagen, då får du i dig bra mineraler som gör att du orkar med studier, jobb...osv.


Honung motverkar bakterier, virus och svampar. Honungen har ett lågt pH-värde (3,2 till 4,5), d.v.s. det är surt vilket gör att det är svårt för bakterier att föröka sig. Honung innehåller väteperoxid som aktiveras när den kommer i kontakt med vatten. Väteperoxid är ett kraftfullt desinfektionsmedel.

När honungen läggs på ett sår aktiveras väteperoxiden av kroppsvätskorna i såret. Väteperoxid frisätts därefter bit för bit. Så har du ett sår kan du istället testa med att lägga på honung nästa gång. Det är även därför som man dricker "honungsvatten", man dödar dumma bakterier i kroppen!

 Är kanske därför vi också använder det som ansiktsmask och rengör vårt ansikte med?


Nu när det är förkylningstider är det bättre att lägga ut pengarna på en burk honung än hostmedicin eftersom honung är perfekt medicinen även mot hosta. Många dricker kanske ett glas varmt mjölk, men detta är inte bra eftersom mjölk är slembildande. Honung är bra eftersom den faktiskt är slemlösande!  


Varför jag just tar det på morgonen är för att få i mig de mineraler som honungen erbjuder. Dock är det lika bra att ta det på kvällen, har läst på många ställen att det hjälper mot sömnsvårigheter. Så det är upp till dig själv att avgöra när du vill ta det!


Nu när vi ändå är inne på förkylningstider så tänkte jag bara tipsa om ingefära som är superbra mot hosta och ont i halsen. Min kompis, som är indier, tipsade mig om detta när jag låg sjuk för länge sen. Han kom med färskt ingefära, som han delade i små bitar och kokade upp, skala först! Detta drack jag sedan som te, hjälpte faktiskt. Han menar att detta kommer från Indien, och det gör det också, eftersom jag har gjort lite research. Läste att ingefära har en slemlösande effekt och rensar bort infektioner från de nedre luftvägarna. I Indien får barnen ingefärste när de har kikhosta. Kanske bra att blanda lite honung med ingefärste nästa gång!

Som ni märker är jag lite intresserad av "naturmedicin", försöker ofta att använda mig av det naturliga som vi har på vår jord istället för att äta en massa värk tabletter och skit. Har ni frågor om något annat så hjälper jag gärna om jag kan! ;-)

Hoppas det räckte som svar! 

P.s. Måste snart se teckand filmen "bee movie", med Jerry Seinfeld, har hört att den ska vara bra, den har ett budskap!

kram // Emina


Kommentarer
Postat av: Erica

Tack för ditt långa svar på min kommentar :)

Honung är verkligen superbra mot allt och för allt verkar det som. Jag ska verkligen börja äta det oftare.



Angående ingefära så har min farmor "ingefärskarameller", vet inte exakt vad det var men det var ingefära iaf, fast såg ut mer som sega godisar, som hon säger att omedelbart hjälper mot hosta - bara genom att ta en karamell. Toppen!



Jag har blivit så galet intresserad av naturlig skönhetsvård (både yttre och inre) på sista tiden att det nästan känns sjukligt, kan sitta timmar framför datorn o läsa om vad olika vegetabiliska oljor har för positiv inverkan på huden håret osv. Speciellt huden är jag sjukt intresserad av haha. Allt man kan äta o smörja på den som är bra, är såå intressant. Köper typ aldrig färdiga produkter från vanliga märken längre, går hellre i skafferiet o blandar till både det ena och det andra. Det jag inte orkar blanda själv köper jag alltid på typ hälsokost. Dock blandar jag och testar och donar så mycket att jag snarare fått sämre hud :/ men det kan ju vara på grund av att jag hela tiden ska testa nytt osv eller av helt andra orsaker. Nu försöker jag vara så sparsam som möjligt med ingredienser osv, och hoppas på att huden skall lugna ner sig igen :)



Ser fram emot fler kommande tips om naturliga grejjer ;)

2008-12-04 @ 20:40:34
Postat av: emina

Man ska nog lita på vad de gamla säger trots allt! Kan du inte kolla upp vad det är för karameller din farmor har, blir nyfiken! :-)



Jag är också väldigt intresserad av natulig skönhetsvård, har en idé om att börja tillverka min egen tvål och schampo. Har hittat lite olika recept på det och ska dela med mig det. Måste bara ha lite pengar att köpa alla de produkter som behövs, eftersom jag inte har allt hemma!



Min moster som var mycket intresserad av och kunde det mesta om skönhetsvårt sa att huden trivs bäst av att man anväder samma produkt under en lång period. Tror att hon menade att man inte ska byta allt för ofta produkter eftersom huden anpassar sig också efter en viss produkt...Jag använder samma ansiktskräm nu i flera år och min hud trivs med den. Jag tror att du ska försöka att anväda dig av en och samma produkt och inte blanda allt för mycket av det ena och det andra :-)

Det finns ju olika hudtyper och de reagerar olika på olika "krämer"..Hitta det som passar dig och stick to it !



Hoppas huden blir bättre snart...

2008-12-04 @ 22:17:58
Postat av: Erica

Skall kolla upp vad det är för karameller och vart hon fått dem ifrån, kan lägga in det i nästa kommentar :)



Oh vad spännande! Jag är faktiskt också mycket sugen på att göra egna krämer, men har som du inte tillräckligt med pengar just nu för att köpa på mig mycket av varje ingrediens. Har ju några, men inte allt som jag behöver. Och sen har det liksom inte blivit av, för jag är lite lat också :P men det är ju så mycket billigare plus att man kan ha i de ingredienser man själv vill. Tittar ofta på recept på shenet.se och crearome.se.



Jo, jag tror också att det kan vara det som är felet, testar för mycket. Just nu tvättar jag mig med olivolja och smörjer mig med jojobaolja och/eller aloeveragelé, få se om det blir bättre. Enkelt. Lite rädd för att använda för mycket. Men honungsmask då och då måste jag ha :)

2008-12-07 @ 14:30:41
Postat av: Erica

Hej och ursäkta för att jag är världens segaste människa :P Skulle ju berätta vart min farmor fått tag på ingefärskaramellerna :) Har dock inget bra svar för hon får dem av en släkting i Finland och hon har ingen aning om vart hon i sin tur får tag i dem. Men kanske på hälsokost?! Inte vet hon heller om de finns i Sverige. Hon behöver inte leta heller för hon får alltid av henne :) Tyvärr vet inget mer, men dom funkar nog iaf hehe kram på er!

2009-01-22 @ 18:58:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0