vagel=čmičak

Jag har fått en såkallad vagel på ögonlocket! Själv fick jag slå upp ordet, visste inte att det hette vagel på svenska. Jag kallar det för čmičak :-) Det är en liten plutt på ögonlockskanten som är allmänt jobbig,
svullen och kliar! I wikipedia står det förklarat att  čmičak är en en akut bakteriell infektion i en talgkörtel i ögonlockskanten med varbildning som följd. Jahap, tråkigt! Varför jag har fått det har jag ingen aning om.

Vi från balkan har dock en rolig teori om varför man får čmičak, det är om någon är gravid (i din omkrets) eller om någon gravid kvinna tittat på dig hahah roligt men så säger vi ( inte för att jag tror på det) Hade det varit sant hade man haft det hela tiden :-)  Alltid när jag var liten och fick det så sa de i min omkrets, jaha nu är någon gravid.,hmm vem? Som barn tror man på vad de säger...jag gick och tänkte på vem det kunde vara...men nope, ingen...
En annan bra teori är att om vageln är på ögonlocket så väntar den personen som är gravid en flicka och är det på underlocket så är det en pojke! Den här teorin är inte än vetenskapligt bevisad, men om det är sant så är någon gravid, och är du det så väntar du en flicka!

Hahah så roligt att vi alltid ska ha sådana förklaringar till saker och ting. Kan det inte bara vara en infektion?
Jag är alltid skeptisk till sådana förklaringar, men tycker att det är roligt med att vi fortfarande tänker så (inte för att vi tror på det) Men mina kompisar sa det innan vid fiket också, att de har hört att man säger så om čmičak! Vi får vänta och se!

Aja,,ska titta på TV nu sen sova! Imorn ska jag och en kompis till torget, alltid mysigt!

God Natt //Emmi

Kommentarer
Postat av: Anonym

min mormor påstår att man får en vagel om man sitter i promaha...

2008-11-24 @ 20:23:50
Postat av: Anonym

den har jag också hört! haha vad heter promaha på svenska?

2008-11-25 @ 12:05:47
Postat av: sani

korsdrag! =)

2009-02-20 @ 20:12:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0