Världens mat



Jag och Mamma har lagat väldigt mycket mat idag, eller mamma har nog gjort det mesta,
jag har varit som en högra hand och hjälpt till. Imorgon firar vi Bajram och dagen innan lagar
vi maten så att vi imorgon kan umgås, äta gott och göra annat kul tillsammans! Det är helt
wunderbart!

Ovan ser ni lammgryta med okra. Okra härstammar från Afrika men används i många delar av världen. Grönsaken har spritt sig till Medelhavsområdet och används flitigt bl.a i Bosnien och Turkiet. Det är lättast att få tag på fryst okra i affären eller på burk. Mamma använder fryst. Färsk okra är tydligen svårt att få tag på. (?)
När man äter utav den här grytan kan man uppleva som om växten är "slämmig" och det för att den innehåller slämämnen som utsöndras vid kokning, därför är den även bra vid redning av såser, soppor och grytor.
Rätten tycker jag att man ska servera gärna med lite citron på för att få fram en lite syrligare konsistens. Personligen är detta en av mina favoriträtter!



Ovanför har vi maträtten sogan dolma. Dolma har sitt ursprung i mellanöstern och är ett samlingsnamn för oerhört många maträtter och det gemensamma för alla dessa maträtter är fyllningen. Dolma kommer från det turkiska ordet dolmak som betyder "att vara fylld". Fyllningen består av ris & köttfärs plus olika kryddor i de olika rätterna. De olika varianterna av dolma kan vara gjorda på vinblad, kålblad, tomater, zucchini, aubergine, paprika...Sogan dolma är gjord på lök. Man köper små gula lökar som man skär kanterna av och kokar i några minuter. Därefter ska man försiktigt få ut varje lökring ur löken så att man får några lökar ur en lök. Det är komplicerat och jag vet inte om jag ens kan förklara. Detta är en petig och tidskrävande maträtt som lagas vid Bajram eller någon annan högtid.
Min absoluta favorit!! Speciellt med creme fraiche på..mmm..
glöm inte några klickar med fett på :) Det är hemligheten bakom mammas goda recept!




Mmm pita/burek. Den klassiska och typiskt bosniska maträtten! Finns med olika fyllningar så som; spenat, ost, pumpa eller köttfärs. Den här på bilden är med ost, hemgjord ost dessutom :) Mmm krispigt och gott!! Receptet är också komplicerat då man gör degen själv som man kavlar ut tunnt tunnt tunnt och sedan fyller med de olika fyllningarna. För att göra det på det gamla sättet krävs att man är duktig när det gäller deg och hur konsistensen ska vara. För en annan kan det lika gärna gå bra med filodeg :) här är en förenklad variant från Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/matvin/jon/article1580998.ab




Fruktkompott! Ett måste såhär på hösten när vi har en massa frukt att använda! Gott till och efter maten!! Frukten delar man i så stora eller små bitar man vill i vatten med socker och kryddor. Sedan kan man lägga i citron, vanilj, apelsinskal eller kanel. Man kan äta kompotten som sagt varm, kall eller med lite grädde på. Mängden vatten varierar också beroende på hur du gillar det. Mamma brukar ha en mer "vattning" kompott.



Brööd!! Mmm bättre än konditoriets egna! :) Äts med händerna såklart!



Jag avslutar med den här vackra bilden! Rödbetor! :) Snyggt med den röda och blåa färgen. Rödbetan är supernyttig. Den renar och stärker immunförsvaret då den innehåller mängder antioxidanter som behövs för att hålla oss friska! På vår kolonilott hittar man bastanta rödbetor, ekologiskt och bra.

Som ni märkar har jag en väldigt stor passion för mat. Tidigare har jag väl inte tyckt att laga mat är det roligaste jag vet, men på senare dar har jag upptäckt en passion och ett intresse för mat. Intresset är väl att äta nyttigt och få i sig en varierad kost. Passionen är att laga något nyttigt, gärna nytt, och gott som man njuter av istället för att "snabba" sig i köket och få ihop det. Vissa dagar hatar jag att laga mat, jag har inga idéer och dessutom att laga bara till mig själv kan inte vara så roligt. På vardagar har man kanske mindre tid till matlagning och då blir det också att få till något snabbt.

Att laga mat när man firar något eller vid en högtid kan jag tycka är lite charmigt. För vad vore te.x bajram eller jul utan mat? Eller om vi ska ha fredagsmys? (hatar ordet men passar så bra in här) Ett bröllop kanske? Släktträff? Ja vad som helst...Alla samlas kring bordet, pratar och äter gott. That's it!

Ha en fin lördagskväll. Nu ska jag vila efter dagens hårda arbete!
Love //Emina




Kommentarer
Postat av: Carin

Shit, va mycket gott ni lagade. Jag blir helt hungrig när jag sitter och läser och kollar på bilderna. =) Mycket mer spännande mat än vad vi har på jul - julskinka, janssons frestelse och köttbullar- hur avancerat är det egentligen, hehe. Fast det är väldigt gott det också!

Sorry jag inte kunde komma på kaffe, ville gärna, men hann inte. Får ta det annan gång! Ha det fint! Puss

2009-09-21 @ 16:13:12
Postat av: Emina

Oavsett hur avancerat eller inte det är med mat så är det just känslan av jul/bajram som gör att allt blir godare. Julmaten har ju en speciell tradition också och det finns många förklaringar till varför man äter en viss matträtt. Inlagd sill tex, har en gammal tradition..Du skulle ha kommit i lördags och fått smaka lite :) Jag och mamma var i full gång med att fylla löken, tog en bra stund, men det var det värt! :) Puss

2009-09-21 @ 16:32:32
Postat av: Carin

Jaja, fröken historialärare. Det märks vad du ska bli. :-P Skoja ba lite mä daj... Puss

2009-09-22 @ 13:22:25
Postat av: Joanna

shit va hungrig jag blev nu! :P

2009-09-22 @ 16:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0