Hur ska vi hjälpa?

Igår bland alla olika sysslor visade Amir mig ett klipp från youtube på en ung kille som har flyttat tillbaka till Bosnien vars föräldrar har gått bort sedan ett år tillbaka och som tvingas bo med sin bror och på egen hand klara sig själva. Att de bor i Republika Srpska underlättar inte deras situation eftersom de har inte samma förmåner. I klippet gråter han och säger han att han inte har ätit ordentligt på länge och att han bara vill äta sig mätt på bröd samt att han vill kunna köpa saker som kan hjälpa honom med att sätta igång jordbruket. En ung kille på 18-år, vad mer ska man säga! Som tur är finns det en organisation här i Jönköping som samlar ihop pengar som ska skicka iväg det till honom i början på juni och då är det tillfälle att ge en slant direkt till en människa som är i behov av dem.

Efter att ha tittat på klippet några gånger började jag att få ont i magen och en massa tankar började att snurra runt i mitt huvud. Under hela kvällen tänkte jag på det här och kunde inte få ro. Att veta om EN människa som har det dåligt ställt är ju egentligen ingenting med tanke på hur många barn som dör varje dag i Afrika. Vad ska man göra? Vi ska klaga på att vi har det dåligt när så många människor lider! Usch...en människa som bara vill äta sig mätt på vatten och bröd medans vi sitter och väljer vilken pizza vi ska ha? Jag menar inte att vi ska lägga av med våra behov och sysslor, men att vi ska tänka på alla människor som är i behov av vår hjälp och sträcka ut en hand i nöd, även om det nu bara är till en människa!

Jag vet att jag inte kan rädda alla fattiga människor men jag skulle vilja jobba med att vi som ändå har det bra ställt gör nåt åt det. En vacker dag ska jag starta en organisation, det vet jag! Ingenting är omöjligt, bara man har viljan!
Sätt igång nu och ge bort en slant till någon, 100 kr är ingenting!
Själv ska jag bli fadder! Bli du också!

Love /Emina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0