Rabarber i massor!

Jag älskar rabarber, det är så himla gott! Min farmor har massor och det är så bra att jag kan plocka där. Det finns mer än vad man kommer hinna göra åt. Gjorde rårörd rabarbersaft i lördags och igår gjorde jag klart det sista. Den blev faktiskt jättegod! Så nu dricker jag nästan inget annat än rabarbersaft, hehe. Älskar att det är lite syrligt, sött o surt på samma gång. =) Den är väldigt lätt att göra denna saften. Bara att blanda samman och låta stå i två dygn sen är det bara att sila och sockra. Hur lätt som helst!

Ååå, rabarberpaj med vaniljglass eller vaniljsås är ju också supergott. Måste baka en snart...



Recept rårörd rabarbersaft

3 l vatten
3 kg rabarber
5-6 citronskivor
30 g vinsyra
2 tsk Atamon (konserveringsmedel)


Koka vattnet och låt det kallna.
Dela rabarberna i bitar.
Rör ihop vattnet, vinsyran och Atamon.
Lägg i rabarberna och citronskivorna. Rör ihop lite lätt.
Låt stå kallt i 2 dygn.
Sila därefter saften.
Tillsätt ca 8 hg socker per liter saft. (Smaka av hur mycket socker ni vill ha,
jag tog lite mindre och använde bara 2 kg till 3 liter saft,
för jag har inget emot att det är lite syrligt.)
Häll på rengjorda flaskor. (Skölj ur med 2 tsk Atamon och 1 dl ljummet vatten.)
Förvara saften kallt. (Kan även frysas om saften hälls upp på PET-flaska.)

Lycka till!


//Carin

Kommentarer
Postat av: emina

Wow,,detta är något jag måste testa och göra!!

Tack för receptet. Jag har också fina glasflaskor att

hälla upp i! Måste göras snart! Själv har jag inga rabarber, du kan väl ta med dig nästa gång du kommer upp hit :P

Puss Puss

2009-05-19 @ 19:35:01
Postat av: L

Gud så mumsigt!

2009-05-19 @ 19:37:25
URL: http://itsfriday.blogg.se/
Postat av: L I N N E A H A V E R

Gud va kul att ni vill vara med i min lilla "nominering". Det sker i en enkel kommentar i bloggen :)

Puss och kram.

2009-05-19 @ 22:23:08
URL: http://linneahaver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0