Mycket mat och disk och inget annat kul


Illustrationen kommer från en av mina favoritbloggar just nu med mycket inredningstips, mat, tips och ideér, vintage kläder och massor med kul; Underbara Clara. Hon har så mycket intressant i sin blogg och jag skulle vilja göra precis allt som hon gör :) Ne men mycket av det iaf, pyssla mer hade jag velat göra..och fortsätta med mitt måleri..Har ni tid kan ni kolla in den. Mycket av hennes stil påminner mig om mig själv och jag skulle vilja att jag var så påhittig som hon!

Idag har jag inte gjort mycket förrutom lagat mat. Amir är lite förkyld så då passade jag på att utnyttja alla grönsaker som jag har fått med mig hemifrån igår och gjort en god grönsaksoppa, mongold i vitlök och olivolja, lax med cantadou och stekt potatis. Mongold har vi mycket av på kolonilotten så den gäller det att utnyttja!

Mongold i mängder

Behövs:
* 1 gul lök
* 1 klyfta vitlök, mer om så önskas
* lite vatten
* 2 potatisar
* olivolja
* förvällt mongold

Stek löken i olivolja tills den är mjuk. Lägg i mongolden och vitlöken. Häll på lite vatten, men inte mycket. Det behöver inte täcka allt. Lägg genast i potatisen skuren i små bitar. Salta. Låt det koka sakta och häll på lite mer olivolja på slutet. Det ska koka på svagt värme tills potatisen är mjuk och det verkar vara klart. Detta är en medelhavsrätt som oftast serveras med fisk. Mycket gott.

ekologisk grönsakssoppa:


Behövs:

* blomkål
* morötter
* persilija
* 1 l vatten                                             
* 2 buljongtärningar
* creme fraice

Koka upp 1 liter vatten och lägg i buljongtärningarna. Lägg i blomkålen och morötterna. Låt koka tills de är mjuka. När de är mjuka mixar du soppan tillsammans med lite creme fraice. Färdigt!
Tänkte tipsa om en bra buljong - ekologisk - då vanlig buljong innehåller en massa skit. Denna är naturlig och bra. Finns på Konsum! Själv fick jag tipset från UnderbaraClara! Ett bra val! Yes!



Lax med cantadou:
* lax
* cantadou med smak av pepparrot
* salt & peppar, röd paprikapulver om så önskas
* persilija

Skär igenom laxen och fyll med cantadoun. Salta och peppra. In i ungnen i 20 min. Lättare än så lär det inte bli!

Smaklig måltid!

Nu ska jag iväg och äta en liten kaka!! Ha det gott gott folk!
Kram//Emina






Kommentarer
Postat av: Carin

Haha, vilken rolig bild! Vilken adress är det till bloggen?

2009-09-22 @ 21:10:42
Postat av: Emina

http://www.folkbladet.nu/?cat=89



jag vet inte hur jag lägger det i bloggen så att man bara klickar dit.

2009-09-22 @ 21:46:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0