Ansiktsmask för hårda tider

De senaste veckorna har jag börjat känna att mitt ansikte har blivit mycket torrare än vanligt. Detta självklart för att det är vinter nu, kallt ute och huden tar stryk. Därför gick jag in på nätet och letade efter olika kurer. Vad jag har kommit fram till är att honung verkar vara skitbra att använda som ansiktsmask! Jag har vetat om innan att honung är bra och ska vara nyttigt, men har aldrig gillat smaken riktigt. När jag var liten sa mamma alltid att jag måste ta en sked honung varje morgon. Nu vet jag varför! Historiskt sett har honung varit känd och använts i tusentals år!

Hippokrates, som kallas för läkekonstens fader, sade redan 400 fKr: "Honung garanterar ett långt och lyckligt liv." Här använde man sig av honung som medicin vid sjukdomar!
I Bibeln kan vi också läsa om Kaanan, "landet som flyter av mjölk och honung".
Även i Koranen finns en vers som heter Biet, i denna vers kan man läsa om att honung är läkande. I Koranen kan man läsa om många djur, men inget djur är lika omtalat som Biet.
På 1000-talet odlades mycket honung i Sverige, honungen var så viktig för folket att det var dödsstraff för honungstjuvar. Den var det vanligaste sötningsmedlet hos oss innan sockret kom vid mitten av 1600-talet.
Indianerna anväde sig också av honung vid bakteriedödande och som ingrediens vid smärstillande. Dessa är bara få exempel!
Honung har en lång fantastisk historia, vilket jag tycker är mycket intressant!

För att inte dra ut mer på det så har jag använt mig av honung som anisktsmask idag. Det är bara att strycka på ett lager på ansiktet och låta det verka i 15 min. Om du har bränt dig på sommaren, kan du definitivt anväda dig av detta!
Honung är läkande, mjukgörande och fuktgivande, detta passade perfekt till min hy! Jag kände genast att det gjorde susen! Även om man inte känner att det hjälper direkt så ska man inte ge upp, ska dock inte överanvädas tror jag. Att göra denna mask en gång i veckan visar resultat. Jag ska definitivt börja att använda honung mer! Jag ska börja varje dag med en sked honung och göra min mask en gång i veckan.
 Sköt om dig du också ;-)

//Emina


Kommentarer
Postat av: Carin

Mmmm, honung är så gott! Du måste testa turkisk el grekisk yoghurt med honung på, så jäkla gott!

Vet inte om jag vill kleta det i ansiktet men kanske värt att testa. Hehe, det märks att du ska bli historielärare... ;-)

2008-12-02 @ 13:23:47
Postat av: Erica

hihi, jag har ofta honung i ansiktet det är så skönt och lugnande på nåt vis för huden. Och dessutom rinner skiten ur porerna - så den verkar även göra rent. Men som du säger ska den nog inte användas alltför ofta. Jag är sån att jag alltid överanvänder det mesta, som jag kommit på är bra :P men för mycket av nåt är sällan det bästa. Kan ju blanda yoghurt med honung o kleta i fejjan också :D

2008-12-02 @ 20:55:44
Postat av: emina

mmm skönt är det verkligen! Jag värmde min också lite innan i vattenbad så det var hur skönt som helst! Och Carin, det är inte alls så kletit, verkligen skönt! Hade inte du torr hud också, du kanske ska testa?!

Mmm, har också läst att man kan blanda honungen med yoghurt också, får testa det nästa vecka! Ska försöka göra det minst en gång/v iaf :-)

2008-12-02 @ 22:20:56
Postat av: Carin

Jag var nog lite otydlig men jag menade att ÄTA yoghurt med honung, men tydligen går det mesta att ha i ansiktet oxå. =)

2008-12-03 @ 17:55:44
Postat av: Erica

Carin: Jag förstod att du menade äta, tänkte bara man kunde slå två flugor i en smäll hihi.



Idag åt jag en tesked honung innan frukost efter ditt inlägg haha. Men vad är det bra för egentligen, och varför på morgonen? :P

2008-12-03 @ 23:44:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0