en trött fredag

hej hej,,tänkte skulle höra av mig lite snabbt innan jag drar ut på fredagsfikat! Ska träffa några vänninor vid 19.30. Är så trött, hade egentligen velat stanna hemma och sova; men det vore ju trist det också! Ne, samla lite krafter med hjälp av en kopp kaffe och gå ut, det är vad jag ska göra nu! Kom hem vid 17 från frisören, är supernöjd! Hon har klippt ur och tunnat ut håret så det faller fint...det återstår att se resultatet också efter första tvätten...

Den här helgen ska jag ta det lugnt bara, sova ut ordentligt och läsa om kvinnohistoria. Har en bok som heter just "kvinnohistoria" som jag har lånat av min handledare som jag ska läsa ut, är super intressant... Kvinnornas kamp..
Vi kvinnor har haft en jävlig historia! Något som jag fastnade för i boken var där det stod om kvinnornas situation under Romarriket, när männen var ute och krigade och dog i krig så tänker man sig att kvinnorna minsann hade det bra. Så var inte fallet. För det första var inte ens en självklarhet att ett nyfött barn skulle leva pga dåliga omständigheter i familjen. Vilka var det då som var oönskade? Enligt statistiken var det flickorna som drabbades mer än pojkarna! Fadern i familjen var den som bestämde, kvinnan hade inte ens möjlighet att försvara sitt barn! För det andra så levde kvinnorna under romarriket mer riskfyllt än männen! Kan ni tänka er? Dödsorsakerna var; undernärd ung flicka, infektioner och komplikationer vid födsel. Om en graviditet gick bra så tog det inte lång tid innan kvinnan blev gravid igen och då ökade risken för en komplikation.
Varför har man liksom aldrig läst om detta i skolan? Kvinnohistoria kom att skrivas mycket senare under 1900- talet och då lade man till kvinnorna, kallas för "och-historia", Romarriket OCH kvinnor, Andra världskriget OCH kvinnor...osv. Så hemskt att man glömmer kvinnorna och vilken påverkan de hade.

Oj vilket stort inlägg,,jag kan inte liksom sluta, är så fruktansvärt intressant...Nehä kaffet väntar, ni får ha en fin helg ni med! Måste passa på att gratta min syster också som har fått jobb på arbetsförmedlingen idag! You go girl!! :-)

kram // Emina

Kommentarer
Postat av: sani

skickar en hälsning bara, och kan passa på att säga att jag är en trogen läsare=)

2009-02-20 @ 20:04:09
Postat av: Carin

Det värsta är att kvinnorna fortfarande har det tufft och är förtryckta i dagens samhälle och på olika sätt i världen; sämre lön än männen, i Kina vill man inte föda flickor, kvinnor som inte får gifta sig med vem dom vill, osv...

2009-02-22 @ 19:07:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0