Mat mat mat och motion

Alltså jag fattar inte allt tjat som är om bantningskurer hit o dit och hur man ska äta riktigt och näringsrikt. Hur ska man kunna följa allt och vad är sant eller falskt?! Jag tror att det viktigaste är att man äter frukost, lunch, middag och däremellan frukt och nåt litet mellanmål. Och det viktiga är sedan att man motionerar regelbundet. Då menar jag inte att man ska ut och springa en mil och sen ställa sig och pumpa på gymmet. Nä, jag tror att det räcker med att röra på sig dagligen, t.ex. gå en promenad i rask takt 1 timme om dagen eller ut och jogga en halvtimme om dagen eller några gånger i veckan när man kan.

Jag vet själv hur lätt det är att bli sötsugen efter lunch eller sugen på nåt litet gott framåt eftermiddagen. Men så länge jag är nöjd med hur jag ser ut och det jag stoppar i mig så är allt bra. Jag försöker att promenera 1 timme varje dag och det är riktigt skönt faktiskt. Man kan slappna av och släppa alla tankar samtidigt som man får motion!
Det jag menar är att man ska kunna unna sig en fika och en godisbit då och då. Det viktigaste är att man känner sig nöjd med sina val och det man stoppar i sig.
Sen kan jag tycka det är groteskt att människor kan bli så feta att de inte ens kan förflytta sig själva. Jag menar hur kan man tillåta sig själv att bli SÅ tjock. Vaknar man bara upp en dag och är sådär groteskt fet och tittar sig i spegeln och tänker: oj, hoppsan, hemskt vad tjock jag blivit. Kroppen mår inte alls bra av det. Jag kan verkligen inte förstå hur det kan gå så långt att man en dag väger typ 500 kg. Nä, så länge man är nöjd med sin kroppsform och trivs med sig själv så ska man äta och motionera därefter. Tror att sunt förnuft många gånger räcker! Det är inte meningen att man ska svälta sig. Utan jag tror snarare att om man vill gå ner i vikt så måste man börja röra på sig och kanske lägga om sina matvanor, men inte minska på dem. Hörde en gång någon säga: om du vill äta mer - motionera mer. Tror det hänger ihop ganska bra. Sen kanske det inte är så lätt att gå ner i vikt alltid och bryta gamla vanor, men jag tror verkligen att det går.
Jag är ingen expert på området, men blir bara så trött på alla dieter och koster och this and that...

//Carin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0