Exposition des images du monde


Fotografie de Gohar Dashti

Vi var på en utställning idag med klassen 7-9 som visar fotografier av kända fotografer från andra länder, förrutom Europa och USA. Många mäktiga fotografier måste jag säga! Man blir berörd...


Goshar Dashtis kommer från Iran och bjuder i sina fotografier på ett ungt par från Iran som är med om kriget. Det nygifta paret äter, sover, läser, firar nyår och firar deras 1års dag under kriget. De lever ett normalt liv i en bisarr atmosfär. Fotografierna vill visa på att paret ändå känner sig som hemma trots omständigheterna men ändå visar på att ett samtal inte förekommer dem emellan, kanske för att de inte är tillåtna att prata om de kritiska sidorna av deras egna historia? Eller innebär lidande att de tysta för varandra fortsätter leva ett normalt liv?

Personligen tycker jag att de är mycket starka bilder....jag vet inte varför, men på nåt sätt pågår krig hela tiden och folk drabbas av det, men vad gör man åt det? Ett ungt par hittar trots kriget till varandra och gifter sig precis som vi, vilket i sig är vackert, och vill precis som vi leva ett normalt krig, vilket bilderna visar på att det kanske ändå inte är så normalt? Jag vet inte...men vackert är det ändå!




japansk fotograf, inget minne av namnet..

Kul med fotografier från konstärer från andra länder, inte det här typiska vi får se från Europa eller USA. Måste säga att det är mycket lärorikt! Värden är mycket större än vår vackra Europa eller USA och vi glömmer ofta om vad som händer där...Många av dessa fotografier som vi fick se, som bla var från; Mexiko, Maroko, Peru, Japan, Grekland, Indonesien m.m visar bla på vilka problem landet har, som vi inte är medvetna om. Den grekiske fotografen Myrto Papadopoulos tog fotografier på muslimska grek-turkiska zigenare som inte är med i den grekiska eller turkiska kulturen, samhället på nåt sätt trots att de har möjlighet till detta. Fotografierna är här fylda med färger och rika på detaljer.



Innan vi åkte hann jag ta ett fint kort på mig och eifeltornet, oui!


Paris, 6 nov 09!! Vacker höst...

Har också varit och besökt det kända varuhuset La Fayette efter skolan,,ces't magnificue! :)
Jag gick och gick och gick....aaaah så trött jag är av att gå här!! I Sverige påstår mina fina kompisar att jag är lat av mig, men här skulle jag vilja säga tvärtom! Men mina fötter behöver vila på kvällen och gå vill jag, men trött är jag på kvällen!! Sitter nu hemma, med lite ost och vin och pratar med den här underbara familjen (mamman och dottern) Den andra dottern har inte kommit hem från jobbet än!! Det är såååå underbart,,ni förstår inte!! Jag är så himla glad, speciellt efter två glas vin, men annars också! Jag går med leendet och njuter av precis allt!


Lafayette

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0