Molière


Molière döpt den 15 januari 1622 i kyrkan Saint Eustache, Paris. Ovanför.

Idag hade jag en fantastisk dag! Wow, så mycket jag har hunnit göra och dagen är inte alls så kort som hemma i Sverige! Jag kom till den svenska skolan (förskoleklass - år 6) runt 08.30 där jag träffade lärarna som jobbar där. Skolan hyr lokaler av svenska kyrkan så de har jättefint område och fina lokaler. Högstadie och gymnasieelever går inte på den skolan utan en fransk skola, som ligger 20 min bort, där svenskarna hyr lokaler. Lärarna undervisar också inom de olika skolåren, vilket är komplicerat. Tex så har man både elever som går i åk 4,5 och 6 tillsammans i en grupp- så det gäller att anpassa undervisningen efter alla åren dessutom jobbar lärarna både på högstadiet och gymnasiet. Way complicated, jag får komma in i det här systemet lite senare...

Eftersom franska elever har lov fram till torsdag kan inte svenska elever gå till deras skola, då den är stängd. Lärarna passade på att ordna en studiedag om Molière, då de har ett slags tema med just Molière. Snacka om att knyta an undervisningen till närmiljön! Både gymnasieelever och högstadielever var med på detta. Vi kom fram till kyrkan Saint Eustache runt 10.00 då vår rundvandring började. De hade en fransk guide men det var inte mycket till nytta för mig då jag inte förstår ett dugg! Men lite har jag snappat upp ändå ;)


Det är på denna gata, Rue Saint-Honoré och lägenheten ovanför som Jean- Baptiste, Molière levde tillsammans med sin far.

Området som vi befann oss i kallas för Hallarna - Les Halles, där gick vi runt från ett ställe till ett annat, som bla. var Louvren.


Musée du Louvre

Louvren


Från Louvren på väg till Theatre de La Comedie Francaise



Theatre Francais är en nationalteater grundad 1680 på initiativ av kung Ludvig XIV, teatern har tre scener och alla är i Paris, den vi besökte ovanför är från Salle Richelieu. Här visas idag olika pjäser som man kan titta på, dock på franska så det kan vara lite svårt att förstå. Efter detta hann klockan bli 12 så vi lärare begav oss med högstadieleverna till Macdonalds där vi åt lunch, som skolan stod för!

Därefter besökte vi Centre Culturel Suédois, vilket är det svenska kulturhuset som ligger ungefär i samma område, tredje arrondissementet. Det är det enda svenska kulturhuset utomlands. I lokalerna finns även en konferenssal som kan fungera som biograf och konsertsal, här erbjuds det för fransmännen kurser i svenska. På gården finns ytterligare en utställningslokal och ett kafé med svenskinspirerad servering.. rätt bra om man saknar Sverige i Paris!!

voila!

Nu måste jag sluta för jag kom hem rätt sent idag, klockan hann bli 19.00 och igår natt sov jag rätt lite så jag är trött! Ska försöka somna i god tid ivkäll och vara utvilad tills imorgon.

Bonsoir de Paris

//Emina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0