ett starkt ingripande


Javisst, idag gjorde jag nåt starkt, mycket starkt! Jag gick till tandläkarhuset och bokade mig en tid för en granskning av mina tänder. Jag hatar att gå till mannen i den vita rocken med munnskyddet och de konstiga glasögonen och har därför undvikit att ta mig dit, på ett bra tag. Nu, för det inte ska inträffa något stort med min tand som jag har ont i, har jag tänkt att förebygga detta med att ta mitt arsle till skräckhuset och boka en tid. Förebygga? Hade jag velat förebygga hade jag väl gått dit mycket, mycket tidigare men mitt förebyggande när det gäller mina tänder är att gå dit innan jag får såå mycker mer ont. Jag har ångestfylld rädsla för tandläkare. Jag är så rädd att jag svettas när jag bokar en tid. Jag är så orolig för vad de ska säga (att jag har hål i värsta fall) och sedan att jag måste åtgärda detta gör mig ännu mer nervös och rädd. Varför är jag så skrajsen kan kanske bero lite på mitt besök jag har gjort i Bosnien för 4 år sen då jag fick göra en akut rotfyllning i en kylig, blå, tom, icke-rökfri och motbjudande lokal men med en ändå rätt schysst tandläkare. Under en vecka gjorde jag 3 besök och fick alltför många bedövningar och alltför mycket ont! Denna traumatiska händelse har satt starka spår inom mig...

Som tur är verkar de rätt förstående på huset och jag fick redan en tid för undersökning på Måndag!! Nu så, nu gäller det! Den feta räkningen som kommer därefter kommer inte sitta fint, det vet jag. Ett måste är väl ett måste!
Jag får vara glad ändå känner jag, Sanela som var med mig tröstade mig med att säga att det finns värre saker som kan hända i livet vilket är sant, jag vet.

Är ni också skräckslagna när ni ska till tandläkaren??
//Emina

Kommentarer
Postat av: Edina

Emina!!!! Ovaj inlägg je kao da citam o sebi!!!! O Boze! Nisam znala da se i ti isto bojis, iste smo!!!! :) :) A ono mi je bilo dobro kada pises kako se bojis i ruke ti se pocinju znojiti samo kada zoves da zakazes vrijeme.. Ista sam!!! Nisam znala da ima jos neko kao ja jer ne znam nikoga u mojoj okolini sto je kao ja. Meni se isto desilo kao tebi prije mozda pola god. Sve skjutala upp skjutala upp i na kraju jedva nekako nazvala i bokala vrijeme. Amila isla sa mnom :) hahah Uvijek kada idem kod zubara osjecam se malo löjlig sto me je toliko strah. Mislila da ce me taj strah proci kada "narastem", godine me evo stigle, a nista, moj strah je jos uvijek tu. Skönt att veta att det finns någon mer som en själv där ute! :)

2009-10-08 @ 12:26:29
Postat av: Emina

hahaha super da si i ti kao ja, da nisam sama! Predpostavljala sam da ima ljudi bas kao mi :)nismo same!! :) Zar se i ti bojis kad zakazujes vrijeme?! hahah meni je znoj lila juce al srecom da je Sanela bila tu samnom pa je manje pinsamt bilo, opet nisam sama bila.. Ja sam zamolila nju ili Amelu a i pitala sam Amira da neko ide samnom,,kako sam patetisk! Al kad je strah tu onda nema govora..U Sarajevu su isli dva starija rodjaka samnom,,onaj zubar je bio malo zanijemio ja mislim, a mozes mislit dole jos kakvi su! Da si ti ovdje ja bi tebe povela sa sobom :) Da mi das snage jer znas kako je!! Vi är nog många som jag och du!!

2009-10-08 @ 16:25:01
Postat av: sara

vet du, man får ju tandvårdsbidrag varje år, så om du inte har varit på ett tag så har du en go slant till godo! jag var i tisdags, och hade 300:- i tandvårdsbidrag, och jag går på besök vartannat år. Lycka till, dom är så söta och snälla hos tandläkaren =) Kraaam!

2009-10-09 @ 08:56:19
Postat av: Emina

Ja, juste, det får man ju! 300 kr är ju en bra slant ändå! Jag har bestämt mig för att också gå på besök regelbundet, jag måste, det är ju ett bra sätt att förhindra att få större hål och göra större behandlingar osv :) Ha det fint Sara och tack!! Kram!!

2009-10-09 @ 11:01:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0