Äppelpaj m.m



Äppelpaj eller Smulpaj är något jag inte tycker om att baka. Så degigt på nåt sätt och smakar inte alls så gott som när man äter ute på ett fik. Men igår när jag skulle få besök av Edina tänkte jag passa på att utnyttja mina äpplen som jag har fått hemifrån bakade jag den så fantastiskt goda pajen. Vet inte om det beror på äpplena men sådär god blev den som den ska va!



Jag har ett annat gott recept som är perfekt att ha som plockmat när man har någon på besök, rätten som dessutom ska stå över natten i kylskåpet vilket passar då perfekt att göra natten innan så man slipper stressa när man får besöket. Dessutom är det gott - och nyttigt - och enkelt!! Receptet har jag fått av syster och det är en av mina favoriter, perfekt att ha i kylskåpet i några dagar :) tröttnar inte jag på!

kall kyckling i vinegrette




Behövs:

* kyckling, stekt i bitar, salta lite när den steks
* vitkök, så mycket du vill ha
* kapris
* 1- 2 dl solrosolja
* 1dl vinäger, inte vilken som helst dock, den jag använder är:
Aceto Balsamico di Modena, extra lagrad av märket Zeta, därav den mörka färgen på fotot.
* salt

När kycklingen är stekt lägger du den i serveringsskålen där du lägger i fint hackad vitlök och kaprisen. Häll på 1 till 2 dl olja och 1 dl vinäger. Själv tar jag lite på ett ungefär men egentligen kan man inte ha för mycket av något då vinegretten smakar så otroligt gott ändå. Salta lite efter smak. Låt stå över natten och servera nästa dag med tex. couscous!



Bon Apetit!! //Emina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0